Slovenien del 3

Började dagen med en liiiiiten frukost för 2 ;)

Allt var gott utom kaffet. Det var värre än äckligt. Rulle tog te. Han var smart.
Först trodde jag att det var den varma mjölken som smakade skit.
Så när dom kom och frågade om dom skulle fylla på kannan med kaffe tackade jag JA.
Så försökte dricka det utan mjölk, det var då jag insåg det. Helvete. Det är kaffet som smakar ikka.
Jag misstänker att det var sånt vete-kaffe. Det smakade sött som fan och var MASSA sump i. Helt odrickbart. Jag hällde ut det över räcket. :/

Tog en tur in till Ljubljana, huvudstaden i Slovenien. :)

Fanns massa små specialbutiker med, honung, choklad etc.

Fanns även en hel del märkliga statyer utspridda över hela staden

Fanns även som en lokal liten marknad mitt inne i stan som sålde massa frukt och grönsaker

Men det märkligaste av allt var att det fanns en MJÖLKAUTOMAT!
Man kunde köpa mjölk per liter (då fyllde man i egen flaska) eller så kunde man köpa färdigfyllda flaskor (typ som läskautomater hemma :P )

Rätt fantastiska vägar dessutom. Speciellt när man kör väldigt länge på "sin" sida av vägen eftersom det kommer mötande bilar hela tiden och ens egna sida av vägen är utan asfalt!

Slovenien del2

Vi använde oss av bookings sattelitfunktion när vi letade hotell. Dvs den visade oss alla lediga hotell inom 20km radie. Men vi hittade inget som kändes OK.. så vi körde vidare och kollade om det dök upp nåt nytt hotell etc.

Stannade i en slovensk lite småstad och fikade (ja jag vet, men vi älskar att fika, eller iaf jag. :P )

Man blir ju självklart jättekissnödig av allt kaffe + att man dricker ju en hel del i bilen (alkoholfritt alltså).

Hittade en toalett även vid detta cafè, bortgömt i ett hörn. Dom höll på att bygga om så man fick passera massa bygg-grejer och rivningsmaterial etc.
Kom fram till en hemsk toalett.

För det första saknades toalettringen så jag fick stå och kissa. För det andra så gick inte dörren att stänga, a¨n mindre att låsa,.. så man fick sitta och hålla emot för att den inte skulle öppna sig.
Dessutom så var det ett öppet fönster så folk som passerade (detta var i källarvåningen) kunde se in,..

Och att hitta spolknappen var ett IQ-test i sig själv!
Den satt uppepå den där stora plastlådan, på ovansidan av den nästan helt uppe i taket...

Lyckades snika mig in på ett öppet wifi iaf (faktiskt väldigt sällsynt på hela semestern) och hittade ett hotell som såg mysigt ut. Hotellet låg på en slovensk skidort. :D

Mysigt fjällhotell. Vägen dit var jättesmal och supersnirklig. Så smal att ett möte hade varit överjävligt.
Insåg när vi kommit fram att det fanns en mycket större väg som gick dit.. insåg att vi hade glömt ändra GPSen... så den valde att undgå motorvägar. :/
Jaja vi fick iaf massa sightseeing på den slovenska bondebygden :P

Fick ett rum på näst högsta våningen med balkong.

Det var frisk luft där och inte alls lika kvavt som i Maribor. Det var vindstilla och riktigt härligt.

Åt kvällsmat på hotellets restaurang.

Kalvmedaljonger med ost och gräddsås og en potatisrulel med ost i och så potatisgratäng. :)

Fanns perfekta turområden i närheten av hotellet så Safiren var en mycket glad vovve!

Europasemester, Slovenien

Vi tog ett sista stopp i Ungern innan vi hamnade i Slovenien.
Det vär nära gränsen så vi hade tur, de tog Euro där (Ungern har inte Euro som valuta), inte tog dom kort heller..
Inte snackade dom engelska heller. Men dom hade en bildbok. Jag pekade på cheeseburgare och sa att vi ville ha 2 sånna. Boken var gammal och sliten, det var visst fiskburgare jag beställt.. Ops.
Jaja hade aldrig ätit fiskburgare innan men det smakade faktiskt helt ok.
För att ytterligare förhöja stämningen på det annars väldigt lantliga fiket var det några unga killar där som hade stereon på fullt och fönstrena nervevade så vi hade massa dunkadunka-musik medan vi satt där och käkade. ;)

Vid sidan av matstället låg en öde fotbollsplan, den fungerade numera som åker.
Kan det vara ett tecken på att fotboll är övervärderat? ;)

Körde till den slovenska staden Maribor. Mysig stad! Men vi var där på en söndag så många butiker var dessvärre stängda.. men blev lite lugnare och skönare att gå runt.
MEN den dagen vi valde att gå runt i en storstad, var det så innihelvete varmt. Det var runt 36 grader så Safiren var tvungen att ha kyltäcke på sig.

Vi gick faktiskt runt i evigheter och letade efter ett cafè, vi hittade flera stycken men inget som vi kände för att fika på :S

Europasemester, Ungern

Körde vidare och hamnade i... Ungern!!! :)

Stannade på en restaurang utanför Budapest.
Rulle åt cheeseburgare och jag åt "Squirrel burger" (ungersk maträtt med tjock potatoepancake ist för bröd och med gräddfil, lök, jordnötter etc)

Körde rätt förbi Budapest och tog paus i Tapolca.
Jag köpte en glass, punchsmak stod det. Det lät ju gott. Dessvärre var det inte det. Smakade sprit och jättestarkt. Den var helt klart oätlig och jag kastade den.
Gick till glassbaren bredvid och köpte tuttifruttiglass istället. Passade mig bättre men glassen var inte alls lika god som i Tjeckien...

Vi hade bokat en lägenhet på den ungerska turistorten Heviz. Det var rätt så fullbokat där så vi kände oss tvungna att boka på förhand.
Lägenheten vi bokat låg på Magdi Panzio (Magdis pensionat?) Dvs lägenehtshotell och inte hotellrum.
Vi hamnade i Heviz och körde gata upp och gata ner. Jo vi hade adressen men det låg inget jävla pensionat där. Parkerade bilen och började leta.
Hittade en nagelsalong på den adressen men det fanns en porttelefon där också.
Ringde på den och någon svarade. Inte på engelska utan på ungerska..
Personen kom iaf ner till en grind som var på höger sida av huset, nagelsalongen hade ingång på den vänstra.
Medan vi står där och väntar ser vi att det står "Magdi" ingraverat i grinden. Thats it. Någon mer "skylt" än det fanns inte. Vi hade kommit till Magdis pensionat.
Personen snackade NOLL engelska. Alltså ingen ALLS. Försökte förklara att vi hade bokat etc, hon fattade ingenting.. till slut fattade hon och sprang in och skulle kolla sin dator. Jodå hon hittade en bokningsbekräftelse  men hon hade inte kollat det innan så hon hade ingen aning om att vi skulle komma.
Dessutom hade hon en arg chihuahua springandes lös på gårdsplanen, den naffsade mej i fotknöckeln och den bet både mig och Rulle i byxbenen flera gånger. Trevlig hund.
Lägenheten var inte så mycket att hurra för. Det var knappt värt att kallas "lägenhet".
Tror inte den blivit mordeniserad överhuvudtaget sedan 70-talet :P
Ingången och hallen delades med dom som hyrde "rum" på övervåningen. Vår "lägenhet" var nedervåningen. Köket var i anslutning till hallen så ingen privacy där direkt.
Det enda som var "privat" var sovrummet och även ett litet badrum i anslutning till sovrummet.
Sovrumsdörren gick att låsa så det blev egentligen mer som ett rum med toalett och tillgång till kök.
Chihuahuan var så arg av sig så jag fick bära Safira in från bilen (jodå jag bar 30kg hund in medan en liten aggro vavva hoppade å morrade nere på marken). Det var samma visa när vi skulle ut på kvällspromenaden, fick bära hunden tills vi kommit utanför porten...

Hittade en trevlig restaurang mitt i ett bostadsområde som hade fått väldigt bra betyg på tripadvisor.

Jag åt den rekommenderade rätten; Rådjur med päron, tranbär rösti och sås.
Rulle åt rumpsteak med jävligt mycket stekt lök.

Heviz by night

Europasemester; Slovakien

Dagen började bra med frukost ute i solskenet på det mysiga hotellet/pensionatet. :)

Eftersom slovakiska motorvägar var skit (betongblock i olika höjder) så valde vi "undgå motorväg" på GPSen.
Det resulterade i en neverending landsväg. Seriöst, det fanns typ ingenting alls efter vägen, nåt slitet gammalt hus av och till.

Kommer till en litet småställe. Slitet. Litet. öde. MEN det finns en bar där.
Jag frågar Rulle om vi ska stanna och fika. Han tar en snabb titt på stället och konstaterar; NEJ
Så därför parkerar jag bilen så att vi kan fika. ;)
Utanför baren satt 5-6st medelålders slitna ovårdade män. Dom stirrade som fan på oss.
Kommer in i baren. Två unga tjejer, annars bara medelålders män. Alla drack öl fast det var mitt på dagen.
En obehaglig tystnad när vi klev in på baren. Alla tittade. Alla undrade.
Blev inte så mycket "fika", men kaffe hade dom iaf. Medan tjejerna fixade kaffe försökte jag hitta toaletten. Var så himla kissnödig.
Insåg att det var en gammal dörr in till ett litet rum med två toalettbås. Det var unisex-toalett.
Valde en av dom. Riktigt äckliga toaletter. Stank av urin.
Men det värsta var att dörren varken gick att låsa eller stänga.
Så jag fick kissa ståendes medan jag förbrilt pressade mig mot toadörren.
Jag satt hela tiden och var rädd att en av dom äckliga gubbarna från barne skulle komma in, hade inte behövts mer än en puff på toadörren för att jag skulle ramla..

MEN inget hände och vi fick vårt kaffe och vi kunde gå ut i solen och dricka det.
Kände oss lite utstirrade så drack ganska fort. MEN, båda var eniga om att kaffet iaf smakade väldigt gott. :)

Kör vidare österut mot Slovakien

Stannade efter vägen och hadde glasspaus på ett litet småställe i Tjeckien som hette Slavkov.
Jag åt en superblå glass, en äkta smurfglass, dessvärre var det så varmt så den smälte skitfort.
Den var nästan uppäten innan vi fått betala. :P

Vi använde oss mest av booking.com när vi var ute, var inte många hotell som var förbokade utan vi tog det lite som det kom.

I Slovakien hittade vi ett hotell som var väldigt bra pris och enligt beskrivningen så lät det nice. Lite i skogen, perfekt för skogspromenade och lite lugn och ro till Safira.
Vi hade ingen exakt adress till själva hotellet, bara namnet på "stället", men det verkade ju inte vara så stort..så vi körde nog bara.
Men vägen blev smalare och smalare och vi kom bara längre och längre ut i ödemarken. Bensintanken blev bara tommare och tommare. Vi letade i en evighet. Till slut hittade vi stället. Vilken besvikelse!
Det var stora grupper (20+ st) ungar överallt i grupper, såg ut som ett sommarkollo.
För att säga de tpå ett fint sätt, vi var JÄVLIGT glada över att vi inte BOKAT/BETALAT något rum, för där VÄGRADE vi bo!!
Så vi körde vidare... å vidare... å vidare... å höll tummarna att det skulle komma ett samhälle snart. Vi behövde bensin och att köra tillbaka samma LÅNGA väg vi kom ifrån var helt otänkbart.
Körde några bil, hittade ett hotell. Vi bokade ett rum, men dom tog inte kort, endast kontanter.
Vi hade inga kontanter.. och vi hade fortfarande ingen bensin!!!
Åk in till centrum sa hon i receptionen, så kan ni ta ut pengar.
Är det långt? Frågade jag.. inte så långt sa hon.
Men det var ju flera kilometer!!!! Hjärtat i halsgropen när man kör utan bensin på okända vägar.
Hittade en SHELL bensinstation till slut. Fyllde bilen och skulle in och tanka.
DOM TOG INTE KORT! Där står jag med bensinfylld bil och inga kontanter. Skojja min dojja.
Händer sånt här 2014?
Ingen snackade engelska heller och folk blev arga och otrevliga.
Lyckades till slut få dom att acceptera att behålla mitt pass så kunde jag åka och leta efter en jävla bankomat.
Ingen kunde ens berätta vart det fanns en, så det blev serpentina runt i hela jävla stan.. till slut hittade vi en och tog ut pengar, då var nästa utmaning att hitta tillbaka till macken.. men det gick bra. Till slut.

Efter en riktig skiteftermiddag så kunde vi iaf avnjuta riktigt god mat på hotellet/pensionatet i slovakien.
Det var ett jättelitet gulligt familjeägt hotell i ljus citrongul färg. Inne i receptionen hade dom en glad lekfull mellanpudel som sprang runt och var översocial.

Blev en kvällspromenad efter maten.

Besök på Sedlec Ossuary, "benkyrkan" i Kutna Hora

Kutna Hora är väl mest känt för sin "benkyrka" misstänker jag :) Lite därför vi reste dit ;)

Bilderna ger tyvärr inte kyrkan rättvisa, den är faktiskt skitcool och måste upplevas!

Kom ihåg att ta med kontanter, dom tog inte kort där. :P

Europasemester Tjeckien del 1

Efter Potsdam körde vi vidare mot Tjeckien. Destination; Kutna Hora!

Det var en sliten men mysig småstad. Hittade ett gulligt litet hotell där också, väldigt billigt var det också!
Hotel Kreta bodde vi på.
(Bild lånad från cleartrip.com)

Betalade väl 400kr för ett dubbelrum inkl frukost tror jag. :)

Åt kvällsmat på hotellets restaurang. God och billig mat!
Tjeckiska dumplings till mej och kött å pommes till Rulle.

Var ute på kvällspromenad också i staden.

Fanns massa gamla hus och sånt, men var inte alls så mycket folk ute. Verkade ganska öde.. ?

Försenad uppdatering Europasemester! Tyskland

As usual hämtade jag upp Rulle, men det passade bra för vi var ändå i sommarstugan.
Hade bokat en morgonfärja så vi körde hela natten för att komma ner.
Stannade i Nyköping på en grill och åt sen kvällsmat. Dom var tomma för hamburgerbröd så Rulle åt en burgare utan bröd medan jag åt en mexicana.
Körde på rätt bra men tröttheten hann ikapp oss. Stannade på en trailerparkering och sov någon timme eller 2.
Kom ner till Trelleborg iaf och skulle ta färjan till Rostock. Semestern året innan tog vi färjan till Travemünde.

Vi körde ner till Potsdam (ca 40min utanför Berlin) där vi hade bokat 1 hotellnatt på Pension Sanssouci.

(Bild lånad från www.bedandbreakfast.eu)

Det var ett enkelt men mysigt hotell. Det var två sovrum så jag och Rulle fick varsitt sovrum.

Vi tog en promenad i staden och även genom Sanssouci Park.

Det var otroligt många fina byggnader, jättefina palats etc. :)

Det som drar ner betyget är helt klart att det var nå så förbannat med mygg. Alltså på vissa ställen kunde man inte ens stanna en sekund utan att jag fick panik (alla myggorna drogs som vanligt till mig medan Rulle slapp undan...)

Vissa sträckor valde jag att SPRINGA FORT SOM FAN. Myggen var riktigt aggressiva,