Honung kanske är det som är grejen?

Har läst och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst  och läst och läst och läst .... och läst på internet om svårläkta sår.
 
Hittade text om sårsalva med honung.
Vanligtvis när jag läste om sårsalva stod det att det ENDAST skulle användas på ytliga sår.. MEN denna honungsbaserade sårsalva kunde även användas på kirurgiska/operationssår och även på infekterade sår!
Den skulle dessutom vara lätt att tvätta bort vid behov.
Den tätar inte till såret och stänger några bakterier inne så att det blir en invärtes infektion.. utan det skapar en miljö där bakterier inte trivs, plus att det drar åt sig fukt så att det blir bra miljö för celldelning.
Den salvan jag hittade innehåller också lite aloevera vilket också är anticeptiskt.. plus a, c och e vitaminer tror jag om jag inte minns fel.
Smorde på igår kväll första gången.. man ska fylla på 1ggr/dag.
Hon har gått på antibiotika i 16 dagar nu.. vilket jag tycker är jättemycket, så om honungssalvan fungerar så vore ju det helt fantastiskt. Tänkte testa den över helgen, och fungerar det dåligt så antingen kan jag åka in till vet idag, imorgon.. eller efter helgen dvs på måndag.
 
och nejdå, jag köpte inte salvan i någon lurig butik, köpt på vanligt apotek! dock var salvan inte vanlig utan jag fick köra några mil....
 
L-mesitran heter föresten salvan.
 
Såhär står det på internet;
 
"innehåller medicinsk honung som har en stark osmotisk effekt. Detta förhindrar bakteriell tillväxt. När salvan appliceras i ett sår drar den till sig sårvätska från den omgivande vävnaden. Genom detta skapas en fuktig sårläkningsmiljö. Den fuktiga miljön stimulerar sårläkningsprocessen, underlättar upplösningen av död vävnad och stimulerar tillväxten av nya celler.

L-Mesitran® kan användas på alla typer av sår och hudskador hos djur inklusive infekterade sår. L-Mesitran är även registrerad som medicinteknisk produkt för användning på människa."

"Innehållsförteckning 

L-Mesitran® är en sårsalva som innehåller; steril medicinsk honung, medilan, solrosfröolja, calendula officinalis, aloe
barbadensis, vitamin A, C & E samt zinkoxid."

 

 

Nu får vi hålla tummarna för att såret läker! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0