Miljöträning inne i stan

 
Var inne i centrala Bergen igår på miljöträning. Var ute ca 50min.
I det stora hela gick det ganska bra men..
 
På ett ställe gick vi förbi en pub, med öppna dörrar.. inne där övade ett band.
När dom började trumma så fick Safira dessutom syn på en ovanligt byggd cykel vid sin sida och fick panik och kastade sig från trottoaren ut i gatan (hade dock koppel på så bara bakdelen flög ut eftersom kopplet stoppade). Fyfan, tänk om hon hade lyckats ta sig ur halsbandet, då hade hon blivit påkörd! =(
Fick gå ner en bra bit på gatan, sätta henne ner, låta henne samla ihop sig, studera omgivningen och bara sitta där med henne ett tag tills hon var på normal nivå.
Tränade sen kontaktträning närmare och närmare puben med live musik och ju närmare vi kom desto högre belöning fick hon. Till slut satt vi nästan precis vid ingången och tränade kontakt.
Ville dock inte utmana ödet och tvinga henne att sitta där för länge, så vi gick därifrån, hon ruskade på sig och var ganska normal sen.
Vi gick också i brandtrapport.. åkte hiss... ..hittade läskiga klädstativ etc... satte oss på ett annat ställe och bara tittade på förbipasserande också, men så himla surt att sitta på en frostig bänk, man blir så kall i baken! Satt där ganska länge ändå, kände att hunden hade gott av det, hon stressade inte utan var bara nyfiken och iakttagande. :)
 


När vi kom hem tänkte jag läsa... men Safiren ahde vilat upp sig i bilen och vart inte alls sugen.. efter lite övertalning gick jag med på att träna.
Först tränade vi med metall-apporten, vi tränade att bara sitta still och hålla den olika länge.
Sen tog vi fram tungapporten.. Safira råkade tappa den i golvet så det small till.. hon tyckte det var lite obehagligt och gick till sin säng och la sig.
Jag satte mig på golvet och väntade ut henne tills hon var träningssugen igen.
När hon var redo så kom hon bort till mig, hon fick då sätta sig ner och jag gav henne tungapporten och hon höll den. Vi tränade med den några gånger innan jag la den åt sidan och tränade lite små trix och sånt.
Efter det så var hunden nöjd och jag kunde sitta i sängen med min stora kopp te och en nöjd vovve under täcket. :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0