Sista dagen i Lucca, besök i Sauze dòulx och Oulx och över till Frankrike

Sista dagen så hade vi (jag) ingen lust att köra bil.
Vi tog först en promenad till en stor supermarket och handlade lite, sen vidare till en annan och så avslutade vi med en fika på grannbaren (första fikan där trots att baren låg ca 50m från vårt hus......)
 
Billigt som fan var det. Vi delade på en munkaktig sak och så en kaffe och en capuccino, det kostade 2 euro!
 
 
Sen gjorde vi massa annat tråkigt som att städa huset etc, innan vi bestämde oss för att  vi skulle in till stan och göra ett nytt försök på Pasqual.
 
Gick in till stan, men var lite trötta på den vanliga vägen så vi tog en annan.
Jag hittade en "yoghurteria" och som den yoghurtnörd jag är så var jag ju tvungen att testa.
Köpte mjukglass gjord på yoghurt med lite chokladpluppar på.
 
Om den smakade yoghurt? Nej!
Den påminde mer om filmjölk med strösocker på i smaken. Verkligen annorlunda.
Vanlig mjukglass är godare.
 
Seeeeeen var vi turistiga som fan, jag tvingade med Rulle på cykeltur.
Inte vilken cykel som helst heller, utan en med 4 hjul och tak och 2 rattar. :D
 
 
Sen kom vi äntligen till Pasqual, men helt seriöst så ... var det stängt?!?!?!?!?
 
Aja lite besvikna gick vi till den andra restaurangen, den som vi var på andra gången vi var ut och käkade med Tommy och barnen.
Vi drack resans första vin och jag beställde en biff-filè i grönpepparsås och Rulle beställde grillad lax.
Maten kom in och min biff var mör och saftig och helt underbart god, Rulles grillade lax visade sig vara ugnsbakad/ugnsgrillad och inte sådär grillad som Rulle trodde så han blev besviken på sin mat.
 
 
Min biff, så sjukt god!!! Typ godaste jag ätit
 
 
 
Efter maten gick vi och köpte varsin glass. Rulle har tjatat om sin jävla citronglass typ hela resan, men nu var den visst "för sur" så han kastade halva......................

Gick upp tidigt, eller ja typ halv åtta iaf och städade färdigt huset.
När allt var klart så satte vi oss i bilen och började köra, färdmålet var Sauze d Oulx, den lilla bergsbyn där jag jobbade för några år sedan.
Hamnade i världens trafikkö när vi närmade oss Genoa.. tror vi rörde oss ca 3km på 1h, det var nästan outhärdligt då stora delar av kön var i tunnlar med massa tankbilar runtomkring sig, hade det blivit krock hade man blivit grillad.
 
Blev illamående som fan pga hunger efter allt köande så stannade på ett "autogrill", vi köpte varsin macka,Rulle tyckte sin var skitgod jag tyckte inte min var god..
 
Fyfan vad dyrt allt är. Från Toscana till Oulx betalade vi ca 50 euro i vägavgifter.
 
Åkte först upp till Sauze, meeen det var väldigt dött sommartid dessvärre. Tråkigt.
 
 
 
Sen körde vi ner till Pizza Break i Oulx, stället där jag tidigare ätit mitt livs godaste pizza, dessvärre var den inte lika god nu, men fortfarande en god pizza! Hihiiiiiii Rulle fick kronärtskocka på sin capricciosa, han gillar inte kronärtskocka. **fniss**
 
 
När vi ätit så kom sötaste Alina och mött upp oss. Vi hade inte träffats på flera år så var riktigt kul att se henne igen! Fikade, pratade skit och snackade gamla minnen.
Synd att vi inte kunde stanna längre. =(
Försöker tvinga henne att hälsa på mig i Norge. :)
 
 
 
Åkte vidare mot Frankrike. Satte nästan i halsen när man var tvungen att betala över 40 euro för att köra genom tunneln, hade liksom nyss betalat över 50 euro i vägavgifter...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0