Lydnad & agility

Träffade Elise på Myrbø igår för att träna lite.
 
Det var en agilitybana uppsatt så... vi värmde upp hundarna med lydnadsträning och sen körde vi agility.
 
Safira tycker det är sååå roligt! Hima synd det här med hennes höft/ryggfel =/
 
Hade inte så jätteavancerat.. en grov slalombana (brett mellanrum), vanlig slalombana, vinklad tunnel, däck och två väldigt låga hinder (ca 10-15cm höga).
 
Minns när Safiren var liten och vi gick på agilitykurs hos retrieverklubben.. hon var så himla rädd!
Vi krympte ihop tunneln så liten som de bara gick.. den var nog inte ens 50cm lång.. ändå stod hon bara och skakade och vågade inte gå igenom.. till slut så gick det.
Hon är en sån hund som man inte hade kunnat "tvinga" genom att dutta henne igenom, då hade hon bara byggt på sig ett obehag och varit ännu mer motvillig till att gå igenom tunneln nästa gång.
 
Samma med däcket.. livrädd. Det var en förståsigpåare där som "visade" att det bara var att hålla kopplet spänt och kopplet draget genom däcket så skulle hunden välja att hoppa igenom, jag sa att det inte skulle funka.. han sa att de skulle det.. hunden fick panik, slet sig ur halsbandet och kom springande till mig.
Jag klappade om henne lite och tog på halsband och koppel igen. Jag slapp mer "hjälp" från honom.
Lärde in däcket privat istället genom att stapla betongstenar på båda sidor om däcket så att hon kunde promenera igenom. Det tog lång tid, men till slut vågade hon! Sen kunde jag ta bort bakersta stenen med, så hon gick igenom men landade längre ner. Till slut kunde hon hoppa igenom.
 
Nu tar hon både däck och tunnel helt utan problem.. hon tar även en sån släptunnel! Duktiga lilla plupp! <3
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0