Idag blev Safira angripen av en stor lös hund! 0.0

Började kvällen med simträning på dog rehab.

Sen fick jag tummen ur och städade ur fiestan.. den ska gå i pension snarast möjligt.

Sen var det så fint väder så jag och Safiren tänkte oss på långtur...

Gick en skogsprommis på nästan 2h.
Under slutet av turen passerade vi en gårdsplan, det stod två människor där och eftersom min hund är skeptisk till människor så skvallertränade vi och hon gick fot med fin kontakt.
Men plötsligt fryser hon till och kollar åt motsatt håll (alltså inte där gubbarna är) och innan jag ens hinner se vad hon såg på så flyger en stor hund på Safira och det blir slagsmål.
En av gubbarna (tror det var den enes hund) får bort den, men den sliter sig och flyger på Safira en gång till och det blir slagsmål (det var en äldre tik av en större ras (mycket större än safira)).
Ägaren säger att det är konstigt, att en del hundar får passera och en del vill hon bara "ta"
Personligen undrar jag varför man låter en sån hund gå lös när man vet att det passerar folk?


Iaf, Safira ruskade på sig direkt han fått bort tiken, verkade inte rädd eller "aggressiv" utan var kontaktsökande mot mig och vi gick därifrån. Lite osäker verkade hon dock..men det var ju inte så konstigt.
Safira gick fot med fin kontakt, dock lite sneglandes baköver (för att se så att inte hunden skulle komma smygandes bakifrån).

Känns som att det är värt att ta en omväg istället för att passera den gården fler gånger, känns jävligt onödigt med negativa upplevelser.

Nåt liknande hände för något år sedan när Arvid var ute med staffen vi hade då.
Han gick prommis o helt plötsligt flyger det ut en lös hund från en trädgård (den hade vart bunden men linan hade gått av..)
Arvid fick inte bort den där jävla hunden så han började skrika.Till slut hörde ägaren det och kom och fick bort sin hund från staffen.
Detta var dock på ett helt annat ställe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0