Då var vi tillbaka från det monsterlånga spåret..

Alltså jag skojjar inte, det var nog nån kilometer långt!

Iaf, har ju världens otur. "nordanvinden" idag var nog en "nord-söder-öst-väst"-vind.
Det blåste i alla riktningar hela tiden vilket resulterade i en mupphund som stod o vädrade i luften ALLDELES för mycket enligt sin matte!!! FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUSK!

Iaf så, hon höll faktiskt spåret ganska bra, tappade hon bort sig så hittade hon tillbaka ganska snabbt.
Spåret hade legat i 1,5h men hon hade fortfarande nosen för högt tycker jag.
Hon drog en del i kopplet, men inte sådär hysteriskt som hon gör ibland, men hon drog ändå ganska mycket.

Lite synd bara att hon kände vittring av slutet (belöningen) på dom sistra 20m av spåret.. så hon gick på luftburen lukt där så hon tappade bort spåret (dock var jag en elak matte som tvingade henne att hitta tillbaka).
Aja hon hittade rätt till slut och spårade fram till belöningen!

Så positivt:
  • Hon var taggad och motiverad hela spåret trots att det var säkert 3ggr längre än vad hon någonsin spårat inkl massa 90graders vinklar och korsningar av myrmark och vattenfyllda diken
  • Hon följde med fint i spåret och hittade tillbaka om hon kom ut av spår (utom sista delen, då fick jag hjälpa henne lite i rätt riktning)
  • Hon var jävligt trött efteråt och det är första gången hon inte försökt fortsätta spåra efter hon kommit i mål :P
Så negativt:
  • Det blåste så hunden "fuskade" och gick på vittring
  • Trasslade till sig i slutet av spåret
  • Gick med lite för hög nos och var inte så noggrann som matte önskade
Ska fortsätta med godis i spåret, men testade idag eftersom jag har typ slut på hundgodisar hemma, ska köpa mer på lördag! Sen är det alltid kul att se vart i utvecklingen hunden befinner sig.
Uthålligheten finns där, jag måste bara lära henne och få henne att förstå att jag vill att hon ska vara noggrann också och inte bara hitta mål. Hade hon inte ogillat främlingar hade hon nog vart en fin eftersökshund på försvunna människor.

Nu ligger det lilla djuret och snarkar, jag tror att hon är helt utsliten efter dagens aktiviter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0