Låta hunden jobba för maten

Innan har jag bara låtit hunden vänta på varsågod innan den får äta, men nu har jag börjat med att kräva lite mer innan hon får mat.  Tränar tex ett jättekort miniträningspass med följsamhet eller liknande.
Det grundar sig i att jag pratade med några på bruksklubben som hade vart på föreläsning med Kenth Svartberg.
Han hade rekommenderat att alltid låta hunden jobba för maten!
Har dock inte kört med det så länge så kan inte svara på om det påverkat lydnadsträningen positivt eller negativt ännu!

Igår var jag ruggigt trött när jag kom hem från jobbet. Alltså riktigt super-trött.
Arvid låg ute på uteplatsen och solade så tänkte att jag kunde göra detsamma.
Men det var otroligt kallt, jag försökte sova/vila men det gick verkligen inte.. stekande sol ena sekunden och isande kall nordanvind nästa.
 
 
Här är vår uteplats där vi brukar sola/mysa sommartid


Tog en sen fjälltur senare den dagen, i kvällsolen. Var faktiskt skönt att gå och man kunde hålla ett mycket högre tempo än vad man annars kan under dagtid.
Kom ner till sjön, satte mig ner på en sten och stirrade ut över vattnet och filosoferade.
Var nästan magiskt vackert och jag stortrivdes. Kändes som att jag hade kunnat sitta där i evigheter och drömma mig bort... men det blev ett snabbt avslut på njutningen. Knotten hittade mig så jag fick fly fältet och erkänna mig besegrad. Myggstift på nyckelringar hade vart ganska smidigt, då har man den oftast med sig när man är ute och går (iaf sånna nördar som jag som tar bilen till promenadplatser).
Finns det myggstift på nyckelringar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0