Det suger att ha en lättstressad hund

Kommer dit, hon verkar taggad! Sen ser hon en häst lastas in i en hästtransport och blir rädd/stressad... suck.
Jävligt surt med en lätt-stressad hund när klubben hyr en ridbana för lydnadsträning?!

Som vanligt så blev hon inte träningsbar efter att hon sett hästen lastas och hon sprang omkring med svansen halft mellan benen, uppspärrade ögon och kunde inte fokusera på träning. Suck.
Enda som hjälper är att gå bort till kortsidan, lägga henne ner och låta henne ligga ner och ha tråkigt tills man ser att hon har skittråkigt och inte vill ligga still längre.
Då försöker man tagga igång henne lite och ev går bort till parkeringen (om transporten tex kört bort) så hon får springa runt och lukta och undersöka lite. (men inte för länge, bara en snabbis)
Sen försöker man få henne träningssugen.
Lite dämpad är hon ju i början, men det går ju ändå att träna! Det går liksom över till slut!
Mitt under träningen så kommer det ännu en hästtransport... och en lös hund!
Gaaah. Hunden börjar gå mot oss, jag börjar undra vart ägarn är..
Hunden stannar och står och stirrar. Safira blir osäker och börjar morra (hunden står bara nån meter in på ridbanan från parkeringen (se bild) och Jag och Safira befinner oss där vi befinner oss på bilden)
Ägarn får syn på sin hund och ser att jag står och håller min i halsbandet. Vad gör han? Inte ett piss.
Hans hund börjar gå närmare. Han ropar på hunden. Hunden ignorerar honom.
Ägaren går mot sin hund, då börjar hunden skälla dovt och kommer ännu närmare Safira.
Jag var beredd att släppa henne, för att undvika slagsmål, jovisst dom kunde slagits om hon var lös med men det skulle lika gärna kunna slå över i lek. Står jag och håller i halsbandet och en hund kommer fram är jag till 99% säker på att dom hade börjat slåss.
Men bara några meter från oss så vänder äntligen hunden och ägaren får tag i den. Puh.
Lite tur i oturen ändå, hon såg hästen lastas och sen kom hunden. Hon hann inte ens bli rädd/stressad av att se hästen lastas ur transporten! Så jag kunde fortsätta träna! :D

Efter träningen så åkte vi ner till en vik och Safira fick bada. Både gå omkring och vada i vattnet och simma efter pinnar. Var nere vid vattnet 20min kanske? Safiren tyckte det var kallt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0