Usch, ibland känner man sig som en usel matte =(

Jag hatar när man inte kan förklara tydligare för hunden vad man vill att den ska göra och så blir den bara frustrerad =(
Jag har ju tränat och uppmuntrat jättemycket att hon ska bjuda på beteenden, men som matte uppskattar jag inte tusen beteenden när vi ska träna skiften sitt-ligg-stå ... sen har hon så bråttom så inte alltid jag hinner säga nåt innan jag har fått tusen andra beteenden serverade också! Håller på å träna stadga i skiftena nu, jisses hon har ju inte tålamod att stå/sitta/ligga still! Hon vill ju helst att skiftena ska gå i 180! 
Hon har även fått hjälpa mig att tvätta idag, dvs fylla maskinen, men har börjat om från 0 med träningen där, tycker inte att hon får in kläderna tillräckligt långt i maskinen så.. nej det blir omstart på träningen så får jag vara noggrannare under inlärningen, för nackdelen med att inte få in kläderna tillräckligt långt är att dom till slut rasar ut ur maskinen och då är det någon som blir mycket frustrerad (inte jag)...
Klockan är nu snart 22 och det regnar och jag överväger seriöst en kvällsjoggingtur.

Kommentarer
Postat av: AC

Jag tycker det är lite svårt det där med att lära hunden att bjuda på beteenden utan att få stressöverslag. Min äldsta hund Liam är tränad väldigt mycket till att bjuda beteenden och går lätt upp i stress där han tar till skall och "kokar över". Jag vet flera andra hundar som också slår över i stress när det blir fel och helt enkelt spinner loss! Den yngsta av mina är inte tränad till att bjuda beteenden och är så mycket enklare att träna! Visst testar han lite om det blir tokigt men han slår inte över och testar, testar, testar, testar! som andra hundar gör. Han är betydligt mer fokuserad och riktar sin energi på att lyssna och läsa mig, inte till att testa om och om igen!

Svar: ja alltså jag gillar ju att hon bjuder på beteenden.. så himla mycket roligare att träna henne och hon är mycket mer engagerad om jag shejpar fram önskat beteende som hon bjudit fram själv!nackdelen är ju då alla tusen beteenden man får serverade om hunden inte förstår på sekunden... hmm... träna vidare.. eller kanske köra ett pass med att enbart bjuda på beteenden först och ENDAST belöna sitt, ligg och stå.. sen låta henne vila lite och sen träna skiften? då kanske man slipper alla andra frivilliga beteenden? hmm. värt att testa, har jag tur funkar det.. har jag otur får jag in ännu mer bjudningar av beteenden i skiftena.. aja. testa går ju. :)
det är spännande med hundträning, inte bara hunden som får hjärntrim!
Anna

2012-07-01 @ 22:37:44
URL: http://www.lillaliam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0