Usch, sitter och läser om kastrering/narkos... =(

 
(bild lånad från oslo dyreklinikk)


"I tisdags kl 15 kastrerade jag mina två hanhundar, allt gick fint men kl 23 dog min älskade bc/rottis blandis...han vaknade aldrig ordenkligt från narkosen och när jag vilade i 30min låg han död på sin plats.."
 
"Just dett hände med min underbara lilla hund 4 dagar för julafton i fjol. Hon skulle skrapa tandsten och överlevde inte. Enl vetrinären så tog hon 1 andetag efter sprutan var satt sen stannade bara hjärtat. 20 min återupplivning gav inga som helst resultat. Vi grät oss igenom den värsta julen vi någosin haft.
Dessutom täckte inte försäkringen detta p.ga att ingreppet tandsten inte är försäkringsgrundande."

 
"Min väns hund dog inatt efter en kastrering. Det är en mops på ett år och ungefär 8 månader. 

Han var frisk och kry (vad vi vet!) och skulle kastreras på grund av att han var kryptorshid. Lämnades in vid 11tiden och de fick hämta honom igen vid 18.30. Han var trött men veterinären sa att allt gått bra och att han skulle vara trött en stund framöver. 

Detta är en hund som knappast är stilla en sekund i vanliga fall men ikväll har han legat helt still. Jag frågade dem om han stått upp någonting, det hade han en kort stund. Han ville varken äta eller dricka (kanske helt normalt?). På kvällen vid 23.30 bajsade han på sig under tiden som jag pratade med min pojkvän i telefon (som är hos paret). Jag sa till dem att hålla koll på honom och att det inte var normalt (utifrån vad jag vet..). Nu 4 timmar senare är hunden död. Enligt husse som var med hade han fortfarande inte rört sig något och helt plötsligt ryckte han till och dog i princip."

 
"jag kände en hund som var 1 år bet av en hörntand på skyddshundträningen
dom lämnde in hunden åkte diyt på eftermiddagen vetrinären kommer ut och ser bekymrad ut han säger att tyvärr så dog eran hund under narkosen hon tålde inte narkosen"

 
"Min cairnterrier skulle kastreras i somras. 
Jag var jätteorolig inför sövningen så jag sa till dom att dom måste ringa mig typ hela tiden å berätta hur det går. 
När dom ringde så var det första dom sa att "joo, Nino klarade inte narkosen.....MEN vi fick liv i honom igen". 
Efter det så blev det massa hjärtundersökningar mm för att kolla varför han inte klarade att sövas. Det visade sig att han hade blåsljud på hjärtat och taskig hjärtrytm. "

Så jävla hemskt! Hur skulle man överleva det liksom, att man fattat ett beslut som ledde till sin bästa väns död :`(
 
Jämfört med döden så känns inkontinens som ett litet problem, även om det är surt att tiken måste gå med löpskydd året om... 
 
(Bild lånad från kleintierpraxis-alkoven.com)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla Hult

Fruktansvärt om det skulle hända.
Jag var tvungen att kastrera min hane då hans ena testikel inte vandrade ner.. Kan säga att den stackars veterinären på Strömsholm var rätt nöjd när vi kunde åka hem kl: 19. Besvärligare ägare har han troligen inte träffat.


Svar: Ja verkligen, hur skulle man någonsin kunna förlåta sig själv? Snacka om att få leva med skuldkänslor resten av livet. :/
Hehe, ojdå. Fast han förstod säkert att ni var jobbiga eftersom hunden var en så pass viktig del i era liv, så det gjorde nog inte så mkt :)
Anna

2012-08-24 @ 15:30:52
URL: http://bullenbaloo.hundstudio.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0