Tränade igår, på första löp-dagen !

Det var otroligt varmt. Kom hem och låg och sov lite i solen 1h. Gick in och åt lite och sen bar det iväg på lydnadsträning.
Körde först linförighet, hon gick jätteduktigt så avslutade när det gick som bäst och gav henne en paus i bilen.
(var väldigt varmt och dessutom i löp)
Sen körde vi lite avståndskommendering (sitt-ligg) det gick väl okej.
"Kidnappade" även 4st på träningen som fick hjälpa mig att träna tandvisning. Avslutade med en ganska lång "gubbe" som hade glasögon med solskydd så dom var riktigt mörka.. och det gick bra! Duktig Safira!
Man märker ju på henne att hon tycker att det är lite obehagligt, men hon sitter kvar och "gör inget" så det är bara att träna vidare och hoppas att hon med tiden blir tryggare i hantering.
Sen så körde vi platsliggning allihopa, vi var nog nästan 10 hundar tror jag.
Safira låg mellan två hanhundar men ingen av dom brydde sig överhuvudtaget.. eller så var dom jättelydiga.
Hon låg hela tiden och var jätteduktig!
 
När vi kom hem så tränade vi uppletande. Körde två olika "rutor" med tre föremål i varje.
Hon hittade föremålen till slut och sådär, men fick inte till några "perfekta" raka utskick, det var synd.
Får träna mera helt enkelt! :)
 
Senare den kvällen var Safiren helt utsliten. Super-tröttis!
 
Var föresten en på träningen som föreslog att jag skulle göra MH på Safira så hon skulle kunna tävla i bruks...
Safira... en brukshund?! Tjaa kanske det! Börjar med lydnaden och så får vi se hur det går. :P
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca Fransson

Jag måste bara fråga. Är det inte jobbig att behöva jobba så för att få sin hund säker? Jag tyckte att det var jobbigt att se min ambull Nellie vara rädd för allt. Även om det blev bättre med tiden så blev det aldrig bra.

Svar: Alltså visst är det jobbigt, men väger jag avlivning mot att fortsätta träna trots att det är jobbigt så väger träningen tyngst. Älskar min hund trots alla brister och det gör väl att man orkar med mer än man hade gjort annars... :)Men visst är det jobbigt med osäkra hundar..
Anna

2012-08-16 @ 12:01:35
Postat av: Rebecca Fransson

Ja det är det. Men det är ju bra att träningen hjälper! :D
Man önskade att fler ägare var som du och tog tag i det :)

Svar: Tror det är många som försöker men det är lätt att man kör fast dessvärre :/
Anna

2012-08-16 @ 20:45:00
Postat av: Rebecca Fransson

Kanske det. Jag är inte lika optimistisk. Jag känner flera som bara lever med problemen istället för att försöka träna bort det. Jag tror att det är ganska vanligt. Kanske vet inte hur man tränar eller så orkar de inte lägga ner energi på det. Vet inte vilket. Men jag är imponerad över allt som du tränar med Safira! :)

Svar: ja det är iofs sant, kanske har man gett upp eller så anser man inte att problemet är så pass stort att det är värt att lägga ner all tid och energi man har insett att det kommer ta.
tack! jag gör mitt bästa iaf. :)
Anna

2012-08-16 @ 21:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0