Tränade igår med..

börjar nästan bli en tränoholic?!
 
Tränade med Elise och Anna (dom med dobbern och ambullen) på en grusbana på Skjold.
Safira gick väl ok, inte lika taggad som dagenn innan.
Tränade lite linföring, lite avståndskommendering, tränade ganska mycket "enkel platsliggning" medan dom andra tränade. Anna tog en tandvisning på Safira också.
Körde även platsliggning allihopa, men det blev lite spänt mellan ambullen och dobbern så vi fick byta plats på hundarna för att inte utmana ödet.
Med Safira i mitten så gick det bra. :)
 
Har dessutom jämfört lite mellan lydnadsklasserna i Norge och Sverige.
Det skiljer sig faktiskt rätt mycket.
Till exempel så skiljer sig platsliggningen otroligt mycket!
I Sverige är det 7m mellan hundarna.. medan i Norge är det bara 3m mellan hundarna.
 
I Norge har man dold förare under platsliggning redan i kl 2 medan i Sverige kommer det först i kl 3.
Däremot kommer inte apporten i Norge förrns i klass 2, medan den i Sverige kommer i klass 1.
Avståndskommendering kommer i Norge i kl1 men dyker inte upp i Sverige förrns i kl 2.
Finns egentligen hur mycket som helst som skiljer mellan land och klasserna!
Det enda som är lika överallt är elit-klass.
 
Har dessutom fört en öppen diskussion på facebook med bruksklubben ang att Safira börjat löpa.
Det verkar som att det är 21dagars-regeln som gäller i Norge med alt när tiken slutat blöda som gäller för att få tävla.
Jag berättade att tävlingen skulle vara 25 dagar efter första löpdagen och dom sa att om hon slutat blöda så skulle hon få vara med. Jag berättade att jag var lite orolig för platsliggningen, inte bara för andras skull utan även för min egen.
En tik kan ju lukta "gott" fast hon är färdig med löpet!
Så jag skrev det, att javisst, det kanske "förstör" för känsliga hanar och att dom inte kan koncentrera sig under platsen.. men ännu värre.. dom kan ju förstöra för MIN hund om dom kommer fram och börjar muppa sig med henne under platsliggningen!
Men bruksklubben verkade väldigt tillmötesgående och verkade vara villiga att tillrättalägga tävlingen så att det skulle fungera för alla deltagare.
Anmälningsfristen är den 25 så jag har några dagar på mig fortfarande och se lite hur det ser ut och om det verkar troligt att hon kan bli "klar" med löpet till den 9 sept.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0