Tog mig i kragen igår

och började träna in "rutan" !
Det var faktiskt mycket roligare än vad jag trodde att det skulle vara :D
 
Beskrivning av rutan: 
"Utförande: 
Ekipaget ställer upp på ca 10 m avstånd mitt för en markerad ruta 3 x 3 m. På kommando sänds hunden in i rutan där den kommenderas till stående. Föraren avgör 
själv när ståkommandot ges. Hunden ska efter ståkommandot förbli stående inom 
rutan i ca 3 sek, varefter tävlingsledaren ger order att avhämta hunden."
 
http://www.sgbk.com/PDF/Lydnad%20klass%20I-III_2012.pdf
 

Väckte först intresse för rutan genom att lägga en tennisboll där som hunden fick hämta.
Sen la jag godis där och kommenderade "stanna" medan hunden åt.
Testade att skicka fram hunden och kasta boll över hundens huvud, men hon var alldeles för osäker på övningen och hade inget driv frammåt så vi skippade den och la bollen en bit bakom rutan!
Skickade hunden mot rutan, sa stanna i rutan, hunden stannade i rutan och fick ett "varsågod" och hämta bollen!
 
Jag använde 4 koner till att markera rutan
 
Såhär ser det ut när min kompis Robert och hans hund Neo tränar rutan:
 
 

Efteråt så tränade vi uppletande av föremål. Trampade upp en ganska stor ruta och placerade ut 3 föremål (leksaker) och skickade sedan ut hunden på vart och ett av föremålen.
Lyckades faktiskt få till några fina raka sändanden!
 
Såhär kan det se ut till exempel när man tränar:
 

Efteråt så tog vi en lång skogspromenad.. som avslutades med spöregn. Välkommen tillbaka till Bergen liksom.. :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0