Snacka om envis kattjävel :P

 
Träffade Elise idag och vi skulle träna lydnad.
Tränade en del, lite fotgående, lite avståndskommendering, lite platsliggning etc.
 
När jag tränade safira på enkel platsliggning och Elise tränade "spela död" med Adela så.. kollade jag åt deras håll. Då såg jag en svart katt komma smygande mot dom. 
Så jag sa till; "Elise.. du har en katt bakom dig", hon vände sig om, då var katten kanske 2m bort. Adela jagar gärna katter. Elise fick tag i halsbandet, hunden kastade sig mot katten och skällde.
Katten reste rygg men stod kvar. Hunden skällde, katten stod still. Elise försökte skrämma bort katten, den vägrade. Elises son försökte skrämma bort katten, den vägrade. Till slut lyckades dom få bort den från planen.
Fortsätter träna. Så börjar Safira se muppig ut.. kattfan hade smugit upp och lagt sig i gräset bredvid planen.
Jag gick mot den, den låg kvar. Jag skrämde iväg den, den sprang 2m sen kom den tillbaka. Detta upprepades ca 5ggr, sen försvann den.
Det läskiga med katten var att den såg mer attackbenägen än flyktbenägen ut. :/
Vi fortsatte träna.
Så skulle vi köra platsliggning så vi radade upp Safira och Adela och gick bort. Dom låg så fint bredvid varandra.
Helt plötsligt så såg jag att gräset rörde sig bakom hundarna, sen stack det upp två öron.
Kattfan smög mot hundarna bakifrån i ordentligt attackmodus!!!
Jag sa till Elise som skyndade sig fram till sin hund innan den fick syn på katten.
Safira låg still.
Katten skrämdes iväg och även då låg Safira still, fast katten sprang och hunden stod still och skällde!
Safira fick massa belöning för det ja! (Okej, hon lyfte upp magen och armbågarna, men det räknas inte. Hon låg kvar iaf ;P ).
Gör en ny platsliggning..då kommer kattfan smygandes upp från ena kortsidan... försöker skrämma iväg katten igen. Även då låg Safira still. Duktig tjej!
Vi gav upp träningen och stod och pratade. Även då såg vi katten smyga omkring runt planen...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0