Nu blir det ingen mer sök/rundering

innan löpet är färdigt!
 
Min hund blir verkligen jättekonstig under löp. Under löp är enda gången hon är riktigt skotträdd och typ försöker krypa ur halsbandet och försöka fly. Det behöver inte ens vara skott utan typ skrammel eller vad som helst även om det är på väldigt långt avstånd!
 
Idag på runderingen.
Sprang fint ut, men tvekade met att gå fram till figgen, hade vänt och sprungit några meter, sen vänt tillbaka och försiktig tagit sökrullen och kom med den till mig. Hon sprang ut på påvisning och åt godis.
Jag tänkte att det kanske var för att den figgen inte vart med och tränat på ett tag.
 
Körde figge2.
Hon sprang ut fint, men figgen sa sen att hon hade stått och tvekat innan hon till sist vågade gå fram och hämta sökrullen (apporten/lösbettet). Hon kom med lösbettet och gick ut på påvisning och fick godis.
 
Skulle köra en sista, med figurant 3.
Det är öppen mark så jag ser hela tiden. Skickar ut hunden, springer fint ut, hittar figgen men stannar några meter ifrån och törs inte gå fram. Står och tittar på figgen (en figge hon känner väl, har tom haft henne som instruktör på kurs) kommer sedan springandes till mig. Jag skickar ut henne igen och går bakom henne som lite "moralisk stötta" och hon stannar några meter från figgen och bara tittar. Jag går nästan hela vägen fram till Safira och kommenderar henne att hämta apporten, försiktigt hämtar hon apporten (till slut efter långt övervägande).
Hon apporterar dom ca 3m till mig och jag byter bettet mot en leksak och leker med henne hela vägen ut på mittlinjen. Skickar sedan ut henne på påvisning men då stannar hon också flera meter ifrån och törs inte gå fram.
Medan jag går ut pratar jag med henne och använder samma typ av ord som jag alltid använer henne när jag berömmer henne för att hon funnit en figurant, till slut törs hon jätteförsiktigt gå fram till figgen och äta godis.
 
Vi kom fram till att Safira får hoppa över träningen under löpet. Känns som att det gör mer skada än nytta.
Jävligt tråkigt. =(
 
Börjar överväga att sterilisera.. men.. hur mycket biverkningar finns det egentligen? Inkontinens vet jag om, och det verkar vara helt jävligt.
Men läste något om sterilisering av hund med titthålsoperation och man lämnar kvar livmodern? Hmm.
Det är dessutom ett mycket mindre ingrepp! Kanske värt att undersökas?!
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca Fransson

Du får inte glömma att var 4:e tik får livmoderinflammation. Det är vanligt med både juver och livmodercancer. :(

Svar: Usch... :(
Anna

2012-08-22 @ 18:59:48
Postat av: Anonym

Ja vad har vi gjort med våra stackars hundar...

Svar: Hm, nu förstår jag inte riktigt vad du menar tror jag?
Anna

2012-08-23 @ 21:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0