Är det inte kattjävlar så är det hundjävlar :P

Anna var sjuk idag så jag och Elise bestämde oss för att träna lite närmare än Myrbö eftersom vi var ut igår och det är en bit att köra till Myrbö.
Jag var väl inte helt i form, men Safira var skit-taggad!
Vi tränade lite följsamhet, avståndskommendering, enkel platsliggning, apportering, inkallning.
Mitt under träningen så kommer det in en lös tibetansk spaniel på planen!!!
Den börjar gå mot Adela.. paniiiik. Adela tycker INTE om främmande hundar!
Hennes son går mot hunden och den vänder riktning och tänker gå till mig och Safira.
Jag sätter fast Safira i en stolpe och försöker fånga pälsbollen. Den springer iväg. Jag går efter.
Till slut sprang den ganska långt bort så jag började gå mot Safira igen.. då ser jag den lilla tönten komma springandes. Följde efter den i X antal trädgårdar.
Sen sprang den in i en trädgård med massa barn som hoppade studsmatta.. dom hjälpte mig att försöka fånga hunden. Åååh, var så himla nära att fånga den men han kom undan. Suck.
Vi följde efter hunden, sen gav jag upp men barnen fortsatte att följa efter hunden medan jag var tillbaka på planen.
Sen kommer barnen och frågar om jag sett hunden, jag svarar nej.
Dom sa att jag bara kunde stanna där på planen och om hunden kom tillbaka dit och "störde oss" så kunde jag försöka fånga den eller så kunde dom komma och hjälpa till (vilka snälla duktiga barn det var!).
Vi fortsatte träna lite och Elise tog en tandvisning på Safira.
Sen frågade jag om vi skulle träna platsliggning, "ja", sa Elise.
Precis när vi lagt hundarna kommer den där ulltussen in på planen. Tänkte locka honom med Safira ( =löptik) men nehejdå, han sprang iväg. Band Safira i en stolpe och gick efter. Han tog full galopp på trottoaren ner mot butiken sen såg jag honom inte mer. Gick tillbaka till Safira.
Gick bort och tränade platsliggning, båda hundarna låg hela tiden ut och var jätteduktiga.
Sen hade vi fått nog av träningen så vi skulle gå ner mot bilarna..
På långt håll såg jag något ljust i en buske, antingen en plastpåse eller hundjäveln. Det var hundjäveln.
Sätter fast Safira i ett staket och går mot hunden, den svoschar in på en sidogata i full galopp och försvinner.
Går tillbaka och hämtar Safira. När vi närmar oss bilarna så kommer den tillbaka.. jag frågar Elise om vi ska slänga in hundarna i bilarna och ge oss fan på att fånga hunden innan han blir överkörd, Elise var enig.
Den lilla tussen ville INTE bli infångad... jag gick efter honom läääänge... ända tills han målade in sig själv i ett hörn. Han hade ingen flyktväg överhuvudtaget. När han insåg det la han sig på rygg.
Jag gick fram och han fick nosa och sånt medan jag tog tag i halsbandet. Han ville inte följa med utan försökte bitas. Jag sa åt honom att skärpa sig och tog med honom ändå, då ville han bita mig igen.
Han gav upp bitandet efter ett tag och då kunde jag lyfta upp honom och bära honom istället (hade inget koppel och det var jobbigt att leda en liten hund i halsbandet :P ). Jag försökte övertyga honom om att jag inte var farlig, men han var dessvärre inte helt övertygad tror jag.
Elise ringde polisen och hörde om det var en tibbe efterlyst.. det var inte det, men dom skickade dit FANT omplacering som hämtade hunden.
Medan vi väntade på FANT så började hunden slappna av lite mer, ville ha godis och viftade på svansen när man pratade med den. :)
Stackarn, var nog ganska uppstressande att vara på rymmen.
 

Kommentarer
Postat av: Josefin

Haha! Fin blogg!

Svar: Tack :)
Anna

2012-08-27 @ 09:10:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0