Europasemester, Ungern

Körde vidare och hamnade i... Ungern!!! :)
 
Stannade på en restaurang utanför Budapest.
Rulle åt cheeseburgare och jag åt "Squirrel burger" (ungersk maträtt med tjock potatoepancake ist för bröd och med gräddfil, lök, jordnötter etc)
 
Körde rätt förbi Budapest och tog paus i Tapolca.
Jag köpte en glass, punchsmak stod det. Det lät ju gott. Dessvärre var det inte det. Smakade sprit och jättestarkt. Den var helt klart oätlig och jag kastade den.
Gick till glassbaren bredvid och köpte tuttifruttiglass istället. Passade mig bättre men glassen var inte alls lika god som i Tjeckien...
 
 
Vi hade bokat en lägenhet på den ungerska turistorten Heviz. Det var rätt så fullbokat där så vi kände oss tvungna att boka på förhand.
Lägenheten vi bokat låg på Magdi Panzio (Magdis pensionat?) Dvs lägenehtshotell och inte hotellrum.
Vi hamnade i Heviz och körde gata upp och gata ner. Jo vi hade adressen men det låg inget jävla pensionat där. Parkerade bilen och började leta.
Hittade en nagelsalong på den adressen men det fanns en porttelefon där också.
Ringde på den och någon svarade. Inte på engelska utan på ungerska..
Personen kom iaf ner till en grind som var på höger sida av huset, nagelsalongen hade ingång på den vänstra.
Medan vi står där och väntar ser vi att det står "Magdi" ingraverat i grinden. Thats it. Någon mer "skylt" än det fanns inte. Vi hade kommit till Magdis pensionat.
Personen snackade NOLL engelska. Alltså ingen ALLS. Försökte förklara att vi hade bokat etc, hon fattade ingenting.. till slut fattade hon och sprang in och skulle kolla sin dator. Jodå hon hittade en bokningsbekräftelse  men hon hade inte kollat det innan så hon hade ingen aning om att vi skulle komma.
Dessutom hade hon en arg chihuahua springandes lös på gårdsplanen, den naffsade mej i fotknöckeln och den bet både mig och Rulle i byxbenen flera gånger. Trevlig hund.
Lägenheten var inte så mycket att hurra för. Det var knappt värt att kallas "lägenhet".
Tror inte den blivit mordeniserad överhuvudtaget sedan 70-talet :P
Ingången och hallen delades med dom som hyrde "rum" på övervåningen. Vår "lägenhet" var nedervåningen. Köket var i anslutning till hallen så ingen privacy där direkt.
Det enda som var "privat" var sovrummet och även ett litet badrum i anslutning till sovrummet.
Sovrumsdörren gick att låsa så det blev egentligen mer som ett rum med toalett och tillgång till kök.
Chihuahuan var så arg av sig så jag fick bära Safira in från bilen (jodå jag bar 30kg hund in medan en liten aggro vavva hoppade å morrade nere på marken). Det var samma visa när vi skulle ut på kvällspromenaden, fick bära hunden tills vi kommit utanför porten...
 
Hittade en trevlig restaurang mitt i ett bostadsområde som hade fått väldigt bra betyg på tripadvisor.
 
Jag åt den rekommenderade rätten; Rådjur med päron, tranbär rösti och sås.
Rulle åt rumpsteak med jävligt mycket stekt lök.
 
 
Heviz by night
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0