Tränat lydnad, spårat och första gången i bur!

Först la vi spår jag och Elise. Safira blev en galning i bilen (som vanligt när hon vet att det är träning på G) och började massakera säkerhetsbälten. så jag fick sträcka ut dom max och kasta ut dom genom dörren. Min bil stog alltså i regnet och såg ut som Dumbo.
Sen åkte vi iväg till Fantoft och tränade lydnad i växelvis regn och storm. Adela var skittaggad, Safira var inte alls så taggad. :/ Hon gjorde ju det jag bad om, men inte mer liksom...
Aja sen spårade vi. Hon tappade bort sig två ggr i spåret.. och så var det såklart motvind så hon vädrade en del =(
Men utöver det så spårade hon jättefint.
 
Blev föresten så less av att hon hade "dragkamp" med säkerhetsbältena (hon bet ju av ett bälte HELT i min förra bil..) så när jag kom hem så tänkte jag att jag kunde försöka med buren i bilen. Vi har haft buren sen Safira var valp, men hon utvecklade starka rädslor för buren och var både rädd för buren och ljud (tex skrammel) från buren.
Först innan sommarn kunde jag lägga in ett grisöra längst in i buren och med skakande ben stapplade hon in där..
 
Först så kastade jag ur alla grejer ur skuffen, och försökte där, men buren bara jävlades och allt annat också, slutade med att jag fick krångla ur buren och lägga ner allt igen.
Sen lyckades jag knöla in buren i baksätet (innan fick jag plocka ur en dyna som Safira "grävt sönder", så jag hade massa "skumgummi-snö" o hela baksätet..). Tänkte ta en liten tur, så jag öppnade dörren bak och kommenderade hunden att gå in, hon reagerade lite på att det var en bur där, men inte alls som hon gör hemma!
Hon gick in, blev jävligt förvånad när jag stängde luckan (men jag hade kastat in massa korvbitar i buren, så de gick ganska bra ändå). Sen körde vi en liten tur, och hon verkade relativt lugn när vi kom fram! Inte ens panik när jag öppnade luckan och kopplade och sa åt henne att hoppa ur! Perfekt!
Kommer dock endast använda buren i träningssammanhang, det är enda gången hon blir riktigt sjövild och ska tugga och gräva som fan. Är det inte träning så sitter hon still och är hur avslappnda som helst.
Iom att hon kommer koppla buren till träning tror jag att hon kommer lära sig gilla buren faktiskt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0